WhatsApp Image 2021-09-30 at 10.14.30

איך בוחרים עץ לגינה?

שלב ראשון – איך בוחרים עצים לגינה? איזה עץ מתאים לגינה? אלו עצי נוי חסכוניים במים? איזה עץ נותן פרי ומתי?


שתלנו עבורכם כאן את השיקולים לבחירת עצי נוי ופרי לגינה:


מטרת שתילת עצי נוי –  מבחינה גננית, מה יהיה השימוש של עצי הנוי? האם עצי הנוי נועדו לצל או ישיבה בחצר? ליצירת מרחב פרטי והפרדה מהשכנים ומהרחוב? אולי להסתיר חלק של הבית? לתחום את הבריכה בעצים וצמחים? בשתילת עצים וצמחים בגינה פרטית, כדאי להתחשב גם בגודל הגינה, עץ עם נוף רחב בגינה קטנה, אולי יטיל צל על רוב שטח הגן אבל יחסום את זרימת האויר בקיץ.

גובה כעץ בוגר, צורה ומראה – מה יהיה גובה העצים כשיגדלו? מה תהיה צורת הנוף של העץ הבוגר? מראה ומופע עצי הנוי בבגרותם יקבעו את מקום שתילתם.

קיץ חורף סתיו אביב – מה עושים בעונות מעבר? עצי נוי ירוקי-עד, עצי נוי נשירים או נשירים מותנים, חודשי פריחה ושלכת ומשך תקופת הפריחה. הקריטריונים הללו משפיעים מאוד על התחזוקה השוטפת, כגון: איסוף עלי-שלכת בסתיו-חורף ופרחים שנפלו לקרקע לאורך השנה.

מערכת השורשים של העץ – האם נקודת השתילה קרובה לביוב אינסטלציה או מערכת סניטארית? לכבלי החשמל או התקשורת התת-קרקעיים? לעמודי התמיכה של הבית? האם שורשי העץ יצמחו בצורה אופקית, דבר אשר עלול להרים את הריצוף ולגרום לנזקים במבנים הקרובים?

התאמת המיקום הגיאוגרפי ותנאי האקלים – הסביבה הגנטית אשר טבועה בעצי הנוי והפרי, תשפיע רבות על צמיחתם האופטימלית, על פריחתם, גובהם והפרי שיניבו. העצים אשר מגיעים לארץ מרחבי העולם  בעלי אקלים גיאוגרפי זהה לישראל, נקלטים בצורה מיטבית, ואלו נחשבים חסכוניים במיוחד מבחינת מים, השקייה, טיפול ואחזקה.

צבעי פריחה, חודשי פריחה ומשך זמן הפריחה – 

כדי לגדל גינה פורחת ברוב ימות השנה, עלינו לבחור בצמחים ועצי נוי שלאו דווקא פורחים במקביל, על מנת ליצור בגינתו פריחה מתמשכת. כלומר, בעונה בה צמחים מסוימים אינם פורחים, יפרחו במקומם צמחים אחרים. כך נוכל לשמור על הגינה כמערכת דינמית, אשר גדלה, משתנה ומתפתחת במהלך חודשי השנה. 

מהר או לאט? יתרונות וחסרונות של צמיחה מהירה ואיטית –  עצי נוי שצומחים במהירות גבוהה דורשים גם גיזום ואחזקה בתדירות גבוהה יותר, לעומת עצי נוי עם קצב צימוח איטי יותר, הדורשים פחות עבודת תחזוקה.

סוג קרקע –  

התאמת עצי הנוי לסוג הקרקע האופטימלי עבורם, תסייע רבות לפיתוח מערכת שורשים בריאה, אשר חיונית לצמיחתם. הקרקע בה ישתלו העצים היא למעשה הבית שלהם. סוגי הקרקע השונים משפיעים על יכולתם של העצים להוביל מים ומזון לשורשי העץ ומכך להפיק אנרגיה לצמיחתם, גדילתם ופריחתם. 

לדוגמה – עצים אשר רגישים לעודפי מים, רצוי לשתול בקרקע קלה, אוורירית ומנוקזת, כלומר שהמים מחלחלים בה בקלות. לעומתם, עצים אשר מעדיפים קרקע לחה, מומלץ לשתול באדמה כבדה. 

כמות השקיה – צריכת המים אשר דרושה לעצי הנוי מותנית במספר פרמטרים מרכזיים: כמות הגשמים הממוצעת לאזור הגיאוגרפי, כמות הצמחים אשר ניטעו סמוך לעצי הנוי, משטחים אשר מונעים את ספיגת הגשמים בסביבת העץ (דוגמת אספלט, בטון, מרצפות) ומערכת ההשקיה של העץ.

Facebook
Twitter
LinkedIn